2-layers-8 (Demo)

Digital marketing i 2018

I et foranderligt samspil af markedsføringsdiscipliner, er det virksomheders vigtigste opgave, at finde fodfæste i den digitale transformering, som ligesom en stormflod blot bliver større og større. Hvis du føler dig overvældet af ny information, teknologier og mangel på struktur, er du bestemt ikke den eneste. Men hvad hvis vi kunne ændre fortegn, så nye tiltag, informationer og teknologier i stedet for kunne struktureres, sorteres og hernæst måles positivt på bundlinjen?

Vi har sat os for at afdække, hvordan din virksomhed kommer bedst i gang med 2018 og adopterer en fokuseret tilgang til digital markedsføring. Derfor har vi sammensat en guide til din virksomhed, så din markedsføringsplan for 2018 kan blive eksekveret på den mest optimale facon. Guiden vil tage fat på følgende emner:

  • Sammenkobling af forretnings- og markedsføringsmål.
  • Evaluering af virksomhedens nuværende
  • Opnå din virksomheds målsætning i 2018.

Digital marketing – men hvad er det egentlig?

Det er blevet populært at tale om, og lige meget hvor man vender og drejer sig, at der nogle der proklamerer, at digital marketing har forbedret deres forretning, men hvordan er det egentlig det fungerer, og hvordan kan man bruge det til at forbedre ens virksomhed?

Hvis du har det svært ved at finde ud hvor du skal starte, vil denne guide være noget for dig. Vi kortlægger de vigtigste parametre som din virksomhed skal fokusere på, samt synliggør de faldgrupper, som gør at mange virksomheder ikke opnår den ønskede succes med digital marketing.

Men… hvad er digital marketing? Kort fortalt handler det om at sælge sine produkter eller serviceydelser gennem internettet. Heri bruges der onlinebaserede metoder, som sørger for at din virksomhed får forbindelse til kunder, interagerer med dem og formidler dit budskab på bedste vis. Så når vi taler om digitale medier, ja så ved du nok godt det handler om din hjemmeside samt din virksomheds fremtræden på de Sociale Medier, men det handler også om søgeoptimering, betalte kliks eller virale kampagner – altså alle de metoder, der bruges til at skabe kontakt til potentielle kunder, online.
De gode nyheder er, at det ikke kræver det helt store at komme i gang, og at din virksomhed efter kort tid vil kunne se mærkbare resultater, hvis blot der opstilles de optimale forudsætninger: dem skaber du netop i dette øjeblik, ved at læse denne guide.

01. Introduktion

Et gennemgående tema for virksomheder er, at de tit og ofte bliver stillet til ansvar for at måle data samt forbedre sig på områder, som antageligt ikke er forenelig med virksomhedens reelle forretningsmål. Dette kunne være, at virksomheder bliver informeret om, at deres hjemmesides besøgstal på en specifik underside er for lavt, og fokus pludselig rettes mod dette, selvom dette specifikke tiltag ikke er i forlængelse af virksomhedens overordnede forretningsmål. I dette tilfælde vil virksomheden spilde ressourcer og tid på et tiltag, som ikke viser sig at være nødvendigt eller profitabelt.

Lær derfor hvordan din virksomhed undgår at hoppe i denne fælde, hvor man hurtigt kan rende efter irrelevante og ubetydelige statistikker.


Kernebegreber der er værd at kende:
Vi er sikre på, at du kender nedenstående liste af begreber, men for at skabe klarhed over hvad vi mener med dem, præsenterer vi en lille definition af hovedbegreberne i denne guide.

  • Forretningsmål: Et mål eller en milepæl, som du eller din virksomhed har sat sig for at opnå.
  • Markedsføringsstrategi: Den plan der skal føre din virksomhed henimod de ønskede mål.
  • Markedsføringstaktikker: De metoder og kanaler som skal sørge for, at din virksomhed opnår jeres forretningsmål.
  • Markedsføringsstatistikker: De statistikker som skal bruges til at evaluere væksten og succesraten af hver enkel markedsføringskanal.

Et scenarie fra den virkelige verden…
Vi har arbejdet med virksomheder, hvis overordnet mål har været at øge omsætningen. I ét af tilfældene var det med 33 procent over det næste år. Ledelsen i virksomheden havde fået besked om, at Sociale Medier kunne inddrive omsætning, og valgte på baggrund af dette, at igangsætte et tiltag. Markedsføringsafdelingen i virksomheden blev beordret til at hjælpe til, og fik dernæst anvisninger om at øge virksomhedens følgeskare på de Sociale Medier.
Her blev forretningsmålet at øge følgeskaren med 250 procent over det næste år. Taktikken var at benytte sig af Facebook gennem betalte annoncer.

Hvad er der galt med dette scenarie?

Ovenstående scenarie er en klassiker vi desværre ser alt for ofte: strategi og taktik hænger ikke sammen med det overordnede forretningsmål. En forøget følgeskare på Facebook kan ikke mærkes på bundlinjen, selvom det eventuelt vil have en positiv indflydelse på virksomheden. Dog er det vigtigt at spørge sig selv om, når forretningsmålet ikke er indfriet, hvorvidt markedsføringsafdelingen vil have svært ved at godtgøre denne strategi. Der kunne i dette tilfælde sagtens opstå et forklaringsmæssigt problem.

Hvad kunne man gøre i stedet for?

Et markedsføringstiltag, der ville give mening i ovenstående scenarie, vil være at fokusere på specifikke landing-sider på hjemmesiden, som kan genere noget omsætning. Her kunne opsættes LinkedIn-annoncer til branchespecifikke målgrupper, AdWords-kampagner på udvalgte søgetermer eller udarbejdelsen af videoer, som vil kunne inddrive trafik fra Youtube. Mulighederne er mange, det er bare altafgørende at vide, hvilke strategier der fører til opnåelsen af det ønskede forretningsmål, og hvilken taktik der skal lægges heri. Det hele handler om fokus, og det er her denne guide kommer ind i billedet.

Kort fortalt…

  • Marketingaktiviterne skal stemme overens med virksomhedens overordnede forretningsmål.
  • Strategien skal imødekommes ved de rette taktikker, som bakker op omkring forretningsmålet.

02. Fokus

Vi oplever det tit: virksomheder har svært ved at holde fokus, men navnligt kommer dette fra bureauer og medieguruer, som forsøger at sælge ideen om, at virksomheder bliver nødt til at være repræsenteret på alle tænkelige platforme og medier, for overhovedet at have en chance i det digitale spil. Det er ikke korrekt. Faktisk viser flere undersøgelser, at enkelte digitale tiltag, som bliver ført til enden, giver langt bedre resultater end flere forskellige halve tiltag. Vi kalder det sund fornuft.

Distraktioner og et skiftende fokus skaber blot venstrehåndsarbejde, forspildte chancer, lavere omsætning og navnligt mere stress. Vi hjælper din virksomhed med at adskille distraktionerne, skabe bedre resultater på kortere tid samt giver dig mulighed for at skabe momentum frem mod de ønskede forretningsmæssige mål. Vigtigst af alt, så sætter vi fokus på hvad der er vigtigst for dig og din virksomhed, og lader alt det andet ligge for en stund.

Hvad skal vi fokusere på?

Alt efter hvilket mål din virksomhed har, kan digital marketing være medvirkende til at støtte op omkring målet, gøre processen kortere og muliggøre opnåelsen. Det kræver dog lige, at der dannes en forståelse for, hvilke aktiviteter der har hvilken effekt. Lad os starte med at kigge på, hvad de to faktorer, som virksomheder som minimum skal have styr på.

1. Virksomhedens digitale visitkort: hjemmesiden.
Det er ikke til at debattere – selv i de industrier hvor folk foretrækker mere traditionel markedsføring – at virksomheder bliver nødt til at have en hjemmeside, hvor de vigtigste informationer er nemme tilgå samt at den overholder de moderne standarder for brugervenlighed.

Denne eneste fleksibilitet virksomheder har, er beslutningen om hvorvidt den nuværende hjemmeside skal have et ”løft”, hvilket betyder at den gennemgår en opdatering, som dog ikke ændrer hjemmesidens nuværende design. Den anden mulighed er, at virksomhedens hjemmeside gennemgår en fuldstændig ”renovation”, hvor alle visuelle komponenter bliver ændret og optimeret.

Vi anbefaler:
I stedet for at virksomhedens hjemmeside hvert 4. År skal gennemgå et komplet re-design eller ”renovering”, anbefaler vi at virksomheden løbende og kontinuerligt laver forbedringer. Årsagen til dette skal findes i, at større re-design ofte er udateret når designet først er færdigt, og med et konstant skiftende marked, er denne model omkostningstung og fastlåst. Med den fleksible model, har virksomheden mulighed for forbedre hjemmesiden efter brugerens respons, hvilket vil sige at hjemmesiden tilpasses i real-time, alt efter hvordan kunderne responderer på den. Dette er langt mindre omkostningstungt i det lange løb, og reducerer tilmed risikoen for at tabe terræn til konkurrenterne.

Et eksempel fra den virkelige verden
Nedenfor har vi præsenteret to virksomheder, som hver i sær havde forskellige mål for hjemmesiden. Disse to eksempler giver et klart billede af, at enkelte forbedringer tit kan gøre en stor forskel, og at større re-design ikke er et must i de fleste tilfælde.

Virksomhed 1’s udfordring:
Forøgelse af konverteringsraten (flere leads gennem hjemmesiden).
En revisor ville gerne have flere besøgende til at udfylde en formular, og markedsførte sig gennem Google Adwords på søgeordet ”revisorhjælp”. Gennem en analyse af hjemmesiden, fandt man ud af, at der var rigeligt med besøgende til hjemmesiden, men fordi formularen lå for langt nede på undersiden, så var der få mennesker der udfyldte den (eller nåede helt derned). Derfor blev formularen rykket op, hvilket gav en forøget konvertering med 9 procent.

Virksomhed 2’s udfordring: Fastholdelse af den besøgende på hjemmesiden i længere tid.
Det viste sig, at brugerne på hjemmesiden kun blev på den underside, som de var havnet på efter at have søgt på Google. Efter en analyse af dybden i hjemmesiden, blev det gjort klart at interne links mellem undersiderne ville forøge den besøgendes tid på hjemmesiden. Introduktionen af links gjorde, at de besøgende blev længere tid og tilmed læste relaterede emner, som ikke var synlige inden optimeringen.

03. Skabelsen af den rette strategi

Vi ved det kan være svært at overskue, hvilke værktøjer der skal til før ens forretningsmål kan imødekommes gennem digitale medier, men for at gøre det hele lidt mere overskueligt, har vi samlet en række eksempler, som kan agere rettesnor for hvordan din virksomhed på mest effektiv vis, arbejder hen imod de ønskede mål.

Vi forslår derfor, at du i denne sektion, vurderer hvorvidt de følgende mål er vigtige for din virksomhed i de kommende år. Det er normalt, at virksomheder har flere forskellige mål, men forsøg at udvælge de mest presserende, som kræver fokus.

Da der ikke findes en magisk formular, som passer til alle situationer, kræver det en udarbejdelse af en strategi, som er specifik til din virksomheds situation, hvilket skal tage højde for hele landskabet omkring virksomheden samt de øvrige mål, som virksomheden forsøger at opnå.

1) Sælge flere produkter/ydelser

Mål: At sælge flere produkter eller ydelser
Forhindring: Mangel på synlighed på internettet

Hvordan identificerer man så lige, at ens synlighed ikke er optimal? Èn af måderne er at kigge på sin hjemmesides besøgstal. Hvor mange kommer ind på hjemmesiden? Og i særdeleshed, hvor mange af disse besøgende er nye?

Din virksomhed er garanteret i stærk konkurrence med mange andre, hvor differentieringen ikke lægger i produktet som sådan, men mere i måden som din virksomhed udfører opgaven på. For at skabe opmærksomhed, er det derfor vigtigt at kommunikere en årsag til, at folk skal lære mere omkring din virksomhed.

Få at få synlighed på internettet kan man som virksomhed benytte sig af:
Blogging, traditionel PR, sponsorater, SEO, Adwords eller annoncer på Sociale Medier.

2. Sælge flere produkter / ydelser

Mål: At sælge flere produkter eller ydelser
Forhindring:
lav volumen af leads, på trods af høj synlighed og trafik.

Det er tydeligt, at der er massere besøgende på hjemmesiden, men der er ikke nogle af dem der bider på. Dette kan skyldes misledende information, dårlig sideopsætning eller for lidt (skjult) call-to-action. Fokuser derfor på at optimere hjemmesiden for at øge konverteringen, og overvej hernæst om Google Adwords ikke vil være en god idé, da nye kontakter vil kunne erhverves gennem søgemaskinen og blive sat direkte ind på en specifik underside, som kun har til formål at konvertere besøgende.

For at øge konverteringen kan man som virksomhed benytte sig af:
CRO (konverteringsoptimering) kombineret med Google Adwords.

3. Styrke forholdet til kunderne

Mål: At supportere kundevedligeholdelse.
Udfordring: Ingen etablerede modeller for vedligeholdelsen af dette mål.

De fleste fokuserer på at erhverve nye kunder, men kunsten at fastholde de eksisterende kræver færre omkostninger. Derfor spiller digital marketing en stor rolle, da kunden skal føle at de har valgt den bedste i branchen, hvorved informative nyhedsbreve kan give kunden en viden, som de ikke vil få hos konkurrenten.

Styrk forholdet til kunderne ved at benytte sig af:
Email-marketing /nyhedsbreve

Lad CAPSLON lægge en digital strategi, som sikrer dig det rette forretningsmæssige udbytte.